Cyklotrasy

4. želešické KOLORÁDO

KolorádoCo je to źelešické KOLORÁDO?

Želešické KOLORÁDO si vymysleli želešičtí cyklističtí nadšenci jako podzimní .Organizátoři želešického cyklo výšlapu se rozhodli provést účastníky po okolí Želešic a ukázat jim i místa, která možná někteří nikdy nenavštívili. Původní záměr byl objet celý katastr Želešic a nabízel se název Želešická Katastrofa. Ale několikerý průzkum terénu ukázal, že to je poněkud náročná záležitost, pokud má přilákat i méně zdatné cyklisty. A proč nakonec Kolorádo? Kdo má KOLO RÁD ten má jasno. A již zmíněné obhlídky trasy ukázaly nádherné pohledy do hlubokého želešického údolí a potom už o názvu nebylo pochyb. První dva ročníky byly opravdu z kopce na kopec, druhé dva už byly mírvější až mírné.  Svezte se v našich stopách.

Průběh trasy:
Želešice - Syrrovice - Sobotocice - Ledce - Vojkovice - Holasice - Rajhrad (klášter) - Popovice - Želešice

Popis trasy:
Želešické KOLORÁDO startuje tradičně od Cukrárny U KUlaté. Odtud proti proudu říčky Bobravy, kdew už zase žijí bobři a jejich dílo je možné vidět před odbočkou u tunelu. Odbočka k tunelu, který je pozůstatkem exteritoriální dálnice Vídšň - Vratislav z období 2. světové války. Kolem tunelu se pokračuje dále po, nebo podél zamýšleného tělěsa dálnice a lze zde potkat další pozůstatky tohoto díla. Nahoře na kopci u bývalé obalovny je krásný "kolorádový" výhled směrem k Pálavě. A potom dolů z kopce a na křížení cest (občas musíte slézt, protože kvůli některým zhovadilým lidem, kteří si zde dělali smetiště jsou cesty přetnuty závorami) doprava a zase doprava a po asfaltce na Syrovice. Dole pod kopcem přírodní památka (evropsky významná lokalita) Bezourek s posledními zachovalými zbytky subpanonských stepních trávníků a ohroženými druhy rostlin. Krátký výšlap nahoru a jsme v Syrovicích. Přes křižovatku rovně a za esíčkem doprava a k rybníku. Příjemná hospůdka pro občerstvení. Potom dál kolem rybníka a dolů na hlavní silnici a po ní do Sobotovic a dál na Ledce. Na začátku vesnice Ledce, za mostkem přes Šatavu odbočka doleva. Tady je to trochu motaná, ale je potřeba dojet k rybníčku a přes mosten dále a u domů doprava. A vyjedete u silnici z Rajhradu do Pohořelic. Doleva směrem na Rajhrad a po pár metrech doprava na polní cestu. Dále podék zahrádek, alejí černých ořešáků k rybníku Šimloch. V létě tu bývá stánek s občerstvením. Před rybníkem doleva, nebo podél rybníka a za rybníkem doleva a do krátkého, ale výživného stoupání a na kopečku zade doleva a na křížení cest doprava směrem ke kolejím a podél kolejí do Vojkovic. Ve vojkovicích doprava a na hlavní ulici přes silnici k náhonu a polní cestou na Holasice. Dole pod kopcem na křížení to jde jednou i druhou cestou, doleva je to kolem další občerstvovny. V Holacicích přes náhon (zábradlí se chtají jen stabové) a úzkou alejí k rajhradskému klášteru, pamíátníku národního písemnictví, nebo do místní taverny. Od kláštera na hlavní do Rajhradu a po pár metrech doprava k rajhradské oboře - bažantnici (po cestě je minigolf, dětské hřiště a biotop) a oborou do Popovic. A z popovic se nedá jet prakticky nikam jinam, než k bývalému motelu na Bobravě a odtud několika variantami lesem nebo přes pole zpět do Želešic. Výživný je výjezd lesem, když odbočíte na kraji lesa z cyklotrasy doleva a pořád do kopce. Máknete si, ale nahoře je parádní "kolorádový" výhled do širokého okolí a na Želešice.

Délka trasy: 28 km
Vhodný typ kola: Krosové, horské, ale dáte to prakticky na jakémkoli
Nastoupáno metrů: 200

Průběh trasy:

Rajhrad - Želešice - údolí Bobravy - Ořechov

Charakteristika trasy:

Síť cyklotras pod společným názvem Brněnská vinařská stezka zahrnuje území na jihovýchod od Brna hustě protkané sítí značení. Trasa samaje dnes spíše vzpomínkou na vinařskou proslulost kraje v minulosti. Stezka napříč vinařsky okrajovou oblastí s několika centry (Rajhrad, Židlochovice, Slavkov) a nabízí poklidné putování otevřenou krajinou, cestu za poznáním severní výspy vinorodé Moravy a unikátních přírodních i architektonických památek. Větev Brněnské vinařské stezky na trase z Rajhrad do Ořechova je alternativním vedením průběhu hlavní trasy stezky, a to překásnými přírodními partiemi údolí říčky Bobravy. Její průběh je tak zpestřením přírodně odlišného a hodnotného území v jinak jednotvárnější polní zemědělské krajině, kterou stezka zpravidla prochází.

Délka trasy: 12,1 km
Vhodný typ kola: Krosové
Maximální / minimální nadmořská výška: 323 m n.m. / 187 m n.m.
Celkové převýšení: 339 m
Celkem vystoupeno výškových metrů: 2

Turistické zajímavosti v Želešicích

Podrobný popis trasy

Data GPX (GPX 18.25 kB)

Zdroj: cyklo-jizni-morava.cz

Naučná cyklotrasa Přírodním parkem Bobrava

ZnačkaPrůběh trasy:

Brno-Poříčí (Brno-Staré Brno) – Brno-Komárov – Soutok – Modřice – Želešice – údolí Bobravy – Radostice – Střelice – Ostopovice – Brno-Starý Lískovec – Brno-Kamenný vrch – Brno-Nový Lískovec - Brno-Riviéra (Pisárky) – Brno-Poříčí (Brno-Staré Brno)

Charakteristika:

Cyklistický okruh jižním lesnatým okolím Brna formou přírodní naučná stezka Přírodním parkem Bobrava. Probíhá v celé délce průtoku přírodním parkem podél toku říčky Bobravy, a druhou polovinu okruhu zahrnuje průjezd okrajovými aglomeracemi města Brna a po cyklostezkách páteřní cyklotrasy č. 1. Přírodní část okruhu vede zpravidla po polních cestách a přivádí do vysoce přírodně atraktivních lokalit přírodního parku, na než návštěvníka upozorňují informační tabule. Stav cest v údolí řeky je však závislý na roční době. Silniční část okruhu je vedena po silnicích s různým stupněm hustoty dopravy a po cyklostezkách okolo řeky Svratky, které jsou pro cyklistiku zpravidla nejbezpečnější formou průjezdu městem Brnem.